Meny

Så blir du kund

Att bli kund hos oss är enkelt och vi finns för dig hela vägen från start till mål, till oss kan du komma vart du än befinner dig i livet. Har du ett beslut, behöver hjälp att ansöka eller vill byta assistansbolag till oss? Oavsett vilken situation du befinner dig i så är du välkommen att höra av dig. Under våra 19 år i branschen har vi hjälpt många människor att kunna leva sina liv som de vill, och vi hjälper gärna dig också. Ring vår verksamhetschef Jessica så berättar hon mer: 072 351 34 85

Så här går det till när du blir kund hos oss

Att bli kund hos oss är enkelt, och vi gör allt för att göra processen så smidig och trygg som möjligt för dig.

1. Personligt möte – vi lär känna varandra

Ofta börjar det med ett telefonsamtal och efter den första kontakten träffas vi oftast i verkligheten där det känns bäst och lättast för dig. Det kan vara hemma i ditt vardagsrum, på vårt kontor eller någon annan plats där du känner dig trygg. Det spelar ingen roll var du bor, vi har kunder på många platser runtom i Sverige. Oavsett om du bor i Ystad eller Haparanda kan vi alltid komma till dig. När vi träffas berättar vi mer om vad vi på Plusfamiljen kan erbjuda dig och du har möjlighet att ställa alla frågor du behöver. Det är viktigt att du berättar om dina önskemål, tankar och förväntningar. Då kan vi tillsammans se hur vi kan möta dem och om vi är det bästa alternativet för dig.

2. Ett individuellt förslag presenteras

Utifrån det du har berättat och det vi har pratat om, ger vi dig ett förslag på hur din personliga assistans skulle kunna se ut hos oss. Efter mötet tar du den tid du behöver för att fundera.

3. Avtal och hjälp med ansökan (om du behöver det)

När du känner dig trygg med att vi är det bästa assistansbolaget för dig, skriver vi avtal och börjar att planera för övergången till Plusfamiljen. Då bestämmer vi vilket datum som passar bäst att börja och andra saker som är viktiga för att din assistans ska flyta på från första stund. Behöver du hjälp med att ansöka om assistans så hjälper vi dig med det också!

4. Planering och schema – klart för start

Vi hjälper dig med allt det praktiska från början till slut. Alltifrån att säga upp din tidigare assistansanordnare (om du valt att byta assistansbolag till oss), till att anmäla till Försäkringskassan och kommunen. Vi fyller i alla blanketter och anställer de assistenter du vill ha med dig. Du behöver kort sagt inte göra något alls – att byta till Plusfamiljen är enkelt!

Assistans som flyter på

När din assistans har kommit igång håller vi en kontinuerlig kontakt med dig för att vi ska vara säkra på att vi lever upp till dina förväntningar och önskemål. Du har självklart en egen kontaktperson och du kan alltid höra av dig till oss i alla typer av assistansfrågor. Vi är lätta att nå och det finns alltid någon att fråga vid funderingar.

Det är som en helhets-lösning, det bara rullar på

Mamma till Edvin

Vi hjälper dig med det juridiska

Vi som arbetar på Plusfamiljen sitter på otroligt mycket juridisk kunskap och erfarenhet inom LSS och personlig assistans. Är det något som förändras, utbildar vi oss. Vi håller oss ständigt uppdaterade om lagar, regler och allt annat som är nödvändigt att veta för att kunna bedriva assistans, och lite till.

Utöver oss själva har vi även extern hjälp från en juristbyrå, som är experter på allt inom LSS. Och då menar vi verkligen allt. Med våra kunskaper kan du vara trygg i att du får den assistans du har rätt till.

På den oberoende sajten Assistanskoll kan du jämföra olika assistansbolag i Sverige. Det är viktigt att det känns rätt och det finns många olika anordnare med olika fokus. Fundera på vad som är viktigt för dig.

Vill du byta assistansbolag till Plusfamiljen? Hör av dig till Jessica: 010-206 92 01, eller fyll i formuläret här nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Nedan kan du läsa mer om vad våra kunder tycker om oss.

Läs mer

Varför ska jag byta assistansbolag till Plusfamiljen?

Det finns många anledningar till varför man väljer att byta assistansbolag. Vanliga orsaker till varför nya kunder söker upp oss är för att det någonstans på vägen brustit hos det nuvarande assistansbolaget.

De vanligaste orsakerna till att man vill byta assistansbolag brukar vara:

  • Att man inte får den hjälpen man behöver/har rätt till

    På Plusfamiljen jobbar vi hårt för att säkerställa att du får den hjälp som du behöver. Vi har lång erfarenhet av rekrytering av assistenter och jobbar för att du så fort och effektivt som möjligt ska ha tillgång till de assistenter som du behöver vid din sida. Vårt fokus ligger på att du ska få den assistansen du har rätt till.

  • Att man inte har en fast kontaktperson som finns där när ev. problem behöver hanteras eller om frågor dyker upp och att man periodvis är helt utan kontaktperson.

    På Plusfamiljen har våra kunder alltid en fast kontaktperson som finns tillgänglig och känner dig som kund. När din kontaktperson är ledig, t ex vid sommarsemester så får du alltid information om detta innan, samt att det görs en överlämning till en kontaktperson som tar över ansvaret tillfälligt. Självklart introduceras du till den personen innan. Hos oss finns även en jourtelefon vid akuta händelser och bemanning. Här kan du se vilka vi är som jobbar på kontoret.

  • Känslan av att ingen bryr sig – att man inte känner sig sedd och hörd.

    På Plusfamiljen värnar vi verkligen om alla våra kunder och vi är ett litet assistansbolag med med ett stort hjärta på rätt plats. För oss är alla våra kunder lika viktiga. Du kan alltid lita på att vi går den extra milen för dig och har ditt bästa intresse i sikte.

Läs mer om Plusfamiljen och hur vi startade nedan!

Läs mer

Vanliga frågor och svar

  • Får jag ta med mina assistenter om jag byter till er?

    Absolut! Dina assistenter väl varmt välkomna till plusfamiljen. Självklart får de en introduktion om oss som arbetsgivare med allt vad det innebär och de har under sin anställning en kund- och personalansvarig som de kan kontakta vid frågor.

  • Kan jag som förälder/anhörig jobba som personlig assistent åt mitt barn?

    Ja det kan du. Då blir du vi på Plusfamiljen din arbetsgivare och vi betalar ut lön till dig, precis som vilken anställning som helst.

  • Hur lång uppsägningstid har jag hos er?

    Vi har tre månaders uppsägningstid.

Bli kontaktad av oss

Vill du bli kontaktad av oss? Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss så snart vi kan.

Namn(Obligatoriskt)