Meny

Ansök om personlig assistans

För att ansöka om personlig assistans börjar du med att skicka in ansökningsblanketter till Försäkringskassan. Blanketterna du behöver kan du ladda ned från Försäkringskassans hemsida. Blanketterna fyller du sedan i och skickar in till Försäkringskassan. När du skickar in blanketterna behöver du också skicka med olika intyg som styrker dina behov. Det kan till exempel vara läkarintyg och ADL-bedömning, men också andra typer av intyg.

Möte med handläggare

När din ansökan har skickats in till Försäkringskassan och kommunen så kommer en handläggare att höra av sig till dig. De kommer då att vilja boka in ett möte för att höra dig berätta om hur din vardag och ditt hjälpbehov ser ut. Om vi på Plusfamiljen hjälper dig att ansöka är vi alltid närvarande vid dessa möten för att du ska känna dig trygg.

Det funkar jättebra även om Försäkringskassan och kommunen bråkar med oss. Vi behöver inte göra något, ni hjälper oss med allt – Mamma till Edvin

Förslag på beslut

Du får räkna med att det tar ca sex månader att få ett förslag på beslut från Försäkringskassan. Om du är nöjd med beslutet har du möjlighet att anlita ett assistansbolag som kan hjälpa dig att komma igång med din assistans. Väljer du oss på Plusfamiljen hjälper vi dig genom hela processen från början till slut.

Avslag på beslut

Om du inte är nöjd med ditt förslag på beslut så har du rätt att överklaga. Vi kan hjälpa dig att överklaga om vi anser att beslutet är felaktigt. Det är en process som vi har lång erfarenhet av.

Om du vill hjälper vi dig genom hela processen, till exempel att fylla i blanketterna, att kontakta Försäkringskassan eller samla in de intyg som krävs. Det kostar inget att få hjälp av oss, hör av dig så berättar vi mer!

Om du vill ha mer information kan du läsa mer på Försäkringskassans webbplats:

Försäkringskassans vägledning assistansersättning
Information om assistansersättning för vuxna – Försäkringskassan
Information om assistansersättning för barn – Försäkringskassan