Personlig assistans

Hur vet du att du väljer en seriös anordnare?

Att hitta en seriös anordnare som passar just dina behov i en djungel av anordnare kan kännas som en omöjlighet. Vart ska man vända sig och vad ska man leta efter?

Gör man en sökning på Google är alternativen oändliga, kikar man på Assistanskoll.se kan man jämföra 209* olika anordnare. Att välja en anordnare kan alltså vara svårt, och även om det är lätt att byta vill man ju helst undvika det. För att göra det lite enklare har vi tagit fram några punker att tänka på i jakten på just din anordnare:

Tillstånd att bedriva assistans.

Kanske ses som en självklarhet, men det finns anordnare där ute som bedriver assistans utan ett tillstånd.

Att anordnaren får ta emot ersättning från Försäkringskassa.

Även det kan ses som en självklarhet, men det finns faktiskt anordnare som av olika anledningar blivit nekade att ta emot ersättning från Försäkringskassan men som fortfarande får bedriva assistans. I dessa fall får den assistansberättigade ta emot ersättningen och är därmed slutgiltigt ansvarig för att pengarna förvaltas på rätt sätt.

Att de anställda har kollektivavtal.

En självklar trygghet för alla anställda. Dessutom visar det att arbetsgivaren är mån om sina anställda.

Att rätt personer företräder verksamheten.

IVO och skatteverket ska ha godkänt personerna som är med i styrelsen.

Att bolaget är medlem i en arbetsgivarorganisation.

En arbetsgivarorganisation är arbetsgivarnas motsvarighet till facket. Syftet med arbetsgivarorganisationer är att arbetsgivarna går samman och organiserar sig för att möta de krav som fackförbunden har.

Att anordnaren är arbetsgivaren.

Det kan vara en stor trygghet om anordnaren är arbetsgivare till assistenterna och inte använder en underleverantör eller bemanningsleverantör för att utföra assistansen. En anledning är att anordnaren lär ju känna den assistansberättigade och hittar tillsammans en perfekt match. Anlitar man istället en utomstående part för att sköta rekryteringen och anställningen finns det stora risker att något blir fel på vägen.

Hur länge personerna har drivit verksamheten.

Är det samma personer som startade verksamheten som fortfarande driver det framåt, har vd:n bytts nyligen eller blir det ändringar lite då och då? Innan du beslutar dig kan det vara bra att kika på hur företagets historia ser ut. Här kan du läsa hur Plusfamiljen startade.

Att anordnare har en opartisk revisor.

En revisor granskar en verksamhets redovisning och förvaltning. I sin granskning bedömer revisorn om den granskade finansiella informationen ger en rättvisande bild av företagets resultat och ställning, och om den följer de lagar som finns. Därför är det viktigt att anordnare använder sig av en opartisk revisor.

Anordnaren håller sig uppdaterad om ny information, lagar och annat viktigt.

Det är otroligt viktigt att hålla sig uppdaterade om lagar, nyheter och vad som sker i branschen, både internt och externt. Dels är det viktigt att alla anställda ska veta varför de går till jobbet och vad som sker runtomkring. Det är också viktigt att vi tillsammans i branschen kan prata och sprida viktig information. Det är inte alltid lätt att hänga med vad som händer och att då som anordnare kunna förklara till exempel nya lagar och regler på ett enklare sätt är viktigt för alla. Att en anordnare håller sig uppdaterad kan man oftast se på en hemsida eller i sociala medier.

Att anordnaren erbjuder olika typer av utbildningar efter behov.

Det kan inte alltid vara en självklarhet att en person man anställer har all den kunskap som krävs, därför är det viktigt att anordnaren/arbetsgivaren kan erbjuda utbildningar för det kunskaper som krävs.

Belastningsregister.

Att en anordnare begär belastningsregister från sina anställda bidrar till en trygghet både för andra anställda och den som lever med assistans och dess anhöriga. Här kan du läsa hur Plusfamiljen arbetar med belastningsregister.

 

Varningsklockor att tänka på:

  • Svårt att komma i kontakt med de som företräder bolaget.
  • Anordnaren har dålig ekonomi, återkommande betalningsanmärkningar eller stora skulder.
  • Företaget har en oklar adress.
  • Anordnaren har ”startat” verksamhet för längesen och fått den godkänd hos IVO men startar upp verksamheten flera år senare. 
  • Anordnaren har inte koll på hur assistansomkostnader ska hanteras. Här förklarar vi vad som menas med assistansomkostnader.
  • Anordnaren erbjuder tjänster eller saker som inte har med assistansen att göra .
  • En anordnare erbjuder tjänster som “god man”.

 

Undrar du över något eller vill du veta mer hur Plusfamiljen arbetar. Ring oss så berättar vi gärna mer, du hittar våra kontaktuppgifter här!

 

 

*Statistik från oktober 2023

Uppdaterad oktober 2023

Denna webbplats använder cookies

Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera så som du förväntar dig. Informationen identifierar inte dig och vi säljer aldrig vidare några uppgifter. Uppgifterna används för att utveckla vår hemsida och service till det bättre. Tack för att du hjälper oss ❤️