Att hitta en seriös anordnare som passar just dina behov i en djungel av anordnare kan kännas som en omöjlighet. Vart ska man vända sig och vad ska man leta efter?
Gör man en sökning på Google är alternativen oändliga, kikar man på Assistanskoll.se kan man jämföra 209* olika anordnare. Att välja en anordnare kan alltså vara svårt, och även om det är lätt att byta vill man ju helst undvika det. För att göra det lite enklare har vi tagit fram några punker att tänka på i jakten på just din anordnare:
Kanske ses som en självklarhet, men det finns anordnare där ute som bedriver assistans utan ett tillstånd.
Även det kan ses som en självklarhet, men det finns faktiskt anordnare som av olika anledningar blivit nekade att ta emot ersättning från Försäkringskassan men som fortfarande får bedriva assistans. I dessa fall får den assistansberättigade ta emot ersättningen och är därmed slutgiltigt ansvarig för att pengarna förvaltas på rätt sätt.
En självklar trygghet för alla anställda. Dessutom visar det att arbetsgivaren är mån om sina anställda.
IVO och skatteverket ska ha godkänt personerna som är med i styrelsen.
En arbetsgivarorganisation är arbetsgivarnas motsvarighet till facket. Syftet med arbetsgivarorganisationer är att arbetsgivarna går samman och organiserar sig för att möta de krav som fackförbunden har.
Det kan vara en stor trygghet om anordnaren är arbetsgivare till assistenterna och inte använder en underleverantör eller bemanningsleverantör för att utföra assistansen. En anledning är att anordnaren lär ju känna den assistansberättigade och hittar tillsammans en perfekt match. Anlitar man istället en utomstående part för att sköta rekryteringen och anställningen finns det stora risker att något blir fel på vägen.
Är det samma personer som startade verksamheten som fortfarande driver det framåt, har vd:n bytts nyligen eller blir det ändringar lite då och då? Innan du beslutar dig kan det vara bra att kika på hur företagets historia ser ut. Här kan du läsa hur Plusfamiljen startade.
En revisor granskar en verksamhets redovisning och förvaltning. I sin granskning bedömer revisorn om den granskade finansiella informationen ger en rättvisande bild av företagets resultat och ställning, och om den följer de lagar som finns. Därför är det viktigt att anordnare använder sig av en opartisk revisor.
Det är otroligt viktigt att hålla sig uppdaterade om lagar, nyheter och vad som sker i branschen, både internt och externt. Dels är det viktigt att alla anställda ska veta varför de går till jobbet och vad som sker runtomkring. Det är också viktigt att vi tillsammans i branschen kan prata och sprida viktig information. Det är inte alltid lätt att hänga med vad som händer och att då som anordnare kunna förklara till exempel nya lagar och regler på ett enklare sätt är viktigt för alla. Att en anordnare håller sig uppdaterad kan man oftast se på en hemsida eller i sociala medier.
Det kan inte alltid vara en självklarhet att en person man anställer har all den kunskap som krävs, därför är det viktigt att anordnaren/arbetsgivaren kan erbjuda utbildningar för det kunskaper som krävs.
Att en anordnare begär belastningsregister från sina anställda bidrar till en trygghet både för andra anställda och den som lever med assistans och dess anhöriga. Här kan du läsa hur Plusfamiljen arbetar med belastningsregister.
Varningsklockor att tänka på:
Undrar du över något eller vill du veta mer hur Plusfamiljen arbetar. Ring oss så berättar vi gärna mer, du hittar våra kontaktuppgifter här!
*Statistik från oktober 2023
Uppdaterad oktober 2023