Meny

Det här får du som kund hos Plusfamiljen
Som kund hos Plusfamiljen får du en trygg assistansanordnare som står vid din sida. Vår mission är att erbjuda en personlig assistans utformad efter just dig. Från juridisk rådgivning till omfattande arbetsgivaransvar och transparent hantering av assistansersättning. Vi strävar efter att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för dig att leva ditt liv på dina villkor.
Plusfamiljen ger råd och stöd i assistansfrågor
På Plusfamiljen har vi lång erfarenhet av personlig assistans och sitter på mycket kunskap inom LSS.
Vi erbjuder stöd genom att bland annat:
Närvara vid möten
Vi sitter med på möten med Försäkringskassan/kommunen och eventuella SIP-möten.
Ge råd vid ansökningar
Vi kan även ge råd vid ansökan av t ex aktivitetsersättning eller bostadstillägg.
Hålla dig uppdaterad
Vi är ständigt uppdaterade på vad som händer i branschen och är behjälpliga vid alla frågor, vi är alltid bara ett samtal bort.
Plusfamiljen hjälper dig med det juridiska
Vi som arbetar på Plusfamiljen sitter på otroligt mycket juridiska kunskaper och är det något som förändras så utbildar vi oss. Med andra ord håller vi oss ständigt uppdaterade gällande lagar, regler och allt annat som är nödvändigt för att kunna vara det bästa assistansbolaget för våra kunder. Vid behov samarbetar vi med erfarna jurister på CJ advokatbyrå som är experter på just assistansfrågor.
Plusfamiljen tar fullt arbetsgivaransvar
Självklart tar vi fullt arbetsgivaransvar för att allt ska fungera så bra som möjligt, det innefattar bland annat:
- Arbetsledning och regelbunden kontakt med assistenter.
- Löpande personal- och löneadministration.
- Schemaläggning, semesterplanering, bemanning, rekrytering, utbildning.
- Lönesamtal, medarbetarsamtal, personalmöten, uppföljning.
- Friskvård, rehabilitering och hantering av arbetsmiljöfrågor.
- Rekrytering och utbildning av assistenter.
- Ordentlig introduktion av nya assistenter.
- Kollektivavtal och försäkringar.
- Jourtelefon tillgänglig efter kontorstid.
Administration av lön
Vi ser till så att:
- Allt kring våra assistenters lön hanteras på korrekt sätt.
- Arbetsgivaravgiften betalas.
- Rapportering till FORA sker för försäkringar och pension.
- Lönespecifikation skickas via Kivra.
- Rapportering till Försäkringskassan sker vid sjukdom.
- Och slutligen att vår personal varje år har rätt rapporterad lönesumma till deklarationen.
Uppföljning och kvalitetssäkring av assistansen
Vid varje ny kund upprättas en genomförandeplan som sedan revideras minst en gång per år, många gånger oftare än så. Vi vill ha en tät kontakt med kund och anhöriga för att leva upp till förväntningarna.
Hur fördelar vi assistansersättningen?
Plusfamiljen har ingen administrativ avgift, som många andra assistansanordnare i branschen. För oss innebär pengarna som vi får för utförd assistans ett förtroende som vi vill förvalta. Väljer man Plusfamiljen, gör man det för att man önskar en kvalitativ assistans med mycket hjärta och personligt engagemang.
I en värld med många oseriösa anordnare vill vi skapa en motvikt. Därför levererar vi assistans av hög kvalitet, med stort engagemang och mycket värme. På så sätt skapar vi de bästa förutsättningarna för att våra kunder ska kunna leva sina liv efter sina egna villkor. Dessutom är det viktigt för oss att vara en lika bra arbetsgivare som vi är anordnare, för att hela kedjan ska fungera på bästa sätt. Läs gärna mer om assistansersättning här.
Här följer en fingervisning om hur fördelningen av assistansersättningen förvaltas hos oss
Lönekostnader – ca 85-87%: Lön till assistenter, OB ersättning, lön vid utbildning, eventuella arbetsledartillägg, eventuella traktamenten, semesterlön, sjuklön, pensionsförsäkringar, arbetsgivaravgifter och särskild löneskatt.
Assistansomkostnader – 1-2%: Förbrukningsmaterial så som till exempel handskar, ytdesinfektion, pappershanddukar och förkläden. Även arbetskläder, resor och inträde/biljetter för assistenter.
Övriga kostnader – ca 10%: Lön till administrativ personal, juridisk hjälp och rådgivning, lokalkostnader, personalomkostnader, utbildning, programlicenser för schema-, bokföring-, rekrytering- och utbildningssystem, jour 24/7, arbetsmiljöinsatser, resekostnader för administrativ personal vid kundbesök m.m. Telefon/it, kontorsmaterial och försäkringar.
Plusfamiljen är mer än bara en administrativ anordnare, vi värnar om varje kunds välbefinnande och livskvalitet. Med omsorg, kunskap och engagemang skapar vi en framtid där du kan leva ditt liv fullt ut, på dina egna villkor. Ring oss, vi berättar gärna mer! Vår verksamhetschef Jessica når du på: 072 351 34 85. Här kan du läsa mer om oss alla på kontoret i Stockholm.
Får man hjälp av ett företag som Plusfamiljen blir allt mycket enklare!