Meny

Ansök om personlig assistans
Att ansöka om personlig assistans innebär flera steg, från att fylla i ansökningsblanketter till att samla in de intyg som krävs för att styrka dina behov. Det är viktigt att du har koll på vilka dokument och intyg som behövs, samt vad du kan förvänta dig under handläggningstiden. I den här texten går vi igenom de olika stegen i ansökningsprocessen, från början till slut.
Ansöka om personlig assistans – blanketter och intyg
För att ansöka om personlig assistans fyller du i ansökningsblanketter som du kan ladda ner från Försäkringskassans och/eller kommunens hemsida. När du har fyllt i blanketterna skickar du dem tillsammans med intyg som styrker dina behov, exempelvis läkarintyg, ADL-bedömning eller andra relevanta intyg. Du skickar alltsammans till Försäkringskassan och/eller kommunen för vidare handläggning.
Möte med handläggare
När du skickar in din ansökan till Försäkringskassan och/eller kommunen, kontaktar en handläggare dig. Handläggaren bokar ett möte för att höra om din vardag och kartlägga ditt hjälpbehov.
Om du väljer att låta Plusfamiljen hjälpa dig med ansökan, deltar vi på mötena och ger dig stöd hela vägen. Det kan vara svårt att veta vad du ska svara eller vad Försäkringskassan behöver få reda på, men vi finns där för att vägleda dig. Vi hjälper dig att förbereda svar och ser till att alla dina behov blir tydliga. På så sätt ser vi till att du inte står ensam och får den assistans du har rätt till enligt LSS.
Det funkar jättebra även om Försäkringskassan och kommunen bråkar med oss. Vi behöver inte göra något, ni hjälper oss med allt – Mamma till Edvin
Du får förslag på ett beslut
Du får ofta räkna med en lång väntetid på beslut. Det tar vanligtvis ungefär sex månader för Försäkringskassan/kommunen att handlägga ditt ärende. Om du däremot har skickat in allt nödvändigt underlag och inte behöver komplettera något, kan processen gå snabbare.
När du får ett beslut och om du är nöjd med det, har du möjlighet att anlita ett assistansbolag för att komma igång med din assistans. Om du väljer oss på Plusfamiljen, hjälper vi dig genom hela processen – från början till slut. Med andra ord, vi ser till att starta upp assistansen på ett sätt som ger dig möjlighet att leva ditt liv på dina villkor! Här kan du läsa mer om oss.
Avslag på beslut från Försäkringskassan eller kommunen
Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Plusfamiljen hjälper dig att överklaga om vi anser att beslutet är felaktigt. Med våra 19 år i branschen har vi hjälpt många kunder i vårt avlånga land, bland annat med just överklagan. Med andra ord: Vi kämpar tillsammans med dig för att du ska få den assistans du har rätt till.
Vi finns här för dig
Vill du, så kan vi hjälpa dig att ansöka om personlig assistans. Till exempel att fylla i blanketterna rätt, att kontakta Försäkringskassan/kommunen och samla in de intyg som krävs. Det kostar inget att få hjälp av oss, hör av dig så berättar vi mer! Läs mer om assitansersättning här.
Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp med att ansöka om assistans, eller har du andra frågor? Vi har stor juridisk kunskap, både internt och via en juristpartner. Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig inom kort!
Om du vill ha mer information kan du läsa mer på Försäkringskassans webbplats:
Information om assistansersättning för vuxna – Försäkringskassan
Information om assistansersättning för barn – Försäkringskassan