Välj rätt assistansbolag för dig med vår steg-för-steg-guide

Att välja assistansbolag är ett av de viktigaste besluten när du har, eller står inför att ansöka om personlig assistans. Det handlar inte bara om juridik, administration och bemanning – det handlar om att hitta ett assistansbolag som du känner dig trygg med, som förstår dig, och som står vid din sida i både med och motgång. På den här sidan kan du ladda hem vår guide som hjälper dig att välja rätt assistansbolag.

Vi vet att det kan vara svårt att veta var man ska börja. Det finns många assistansbolag i vårt avlånga land och det är mycket att sätta sig in i. Därför har vi tagit fram en guide som hjälper dig att göra ett genomtänkt och tryggt val – oavsett om du ska ansöka om assistans eller funderar på att byta anordnare.

I guiden får du hjälp med hur du på bästa sätt kan jämföra olika assistansbolag. Bland annat genom att ställa rätt frågor, och förbereda dig inför möten så att du kan fatta ett informerat beslut.

Ladda ner vår gratis guide för att komma igång idag och få hjälp att hitta det assistansbolag som bäst matchar dina behov och önskemål!

Ladda ner guiden "Välj rätt assistansbolag"

Vill du ladda ner vår gratisguide där vi steg för steg går igenom hur du väljer rätt assistansbolag? Skriv in dina kontaktuppgifter nedan, så kommer du få en länk till den!

Namn

Så går det till om du väljer Plusfamiljen som assistansbolag

Att bli kund hos oss är enkelt. Vi tar hand om allt och är måna om att dig hela vägen!

1. Personligt möte – vi lär känna varandra

Ofta börjar det med ett telefonsamtal och efter den första kontakten träffas vi oftast i verkligheten där det känns bäst för dig. Vi kan alltid åka hem till dig, oavsett vart i landet du bor. När vi väl ses så berättar vi mer om vad vi på Plusfamiljen kan erbjuda dig, och du har möjlighet att ställa alla frågor du behöver. Kika i guiden ovan för att ta hjälp.

2. Ett individuellt förslag presenteras

Utifrån det du har berättat och det vi har pratat om, ger vi dig ett förslag på hur din personliga assistans skulle kunna se ut hos oss. Efter mötet tar du den tid du behöver för att fundera.

3. Avtal och hjälp med ansökan (om du behöver det)

Om du känner dig trygg med att vi är det bästa assistansbolaget för dig, skriver vi avtal och börjar att planera för övergången till Plusfamiljen. Vi bestämmer datum och andra saker som är viktiga för att din assistans ska flyta på från första stund. Behöver du hjälp med att ansöka om assistans så hjälper vi dig med det också!

4. Planering och schema – klart för start

Vi hjälper dig med allt det praktiska från början till slut. Alltifrån att säga upp din tidigare assistansanordnare (om du byter assistansbolag till oss), till att anmäla till Försäkringskassan och kommunen. Vi fyller i alla blanketter och anställer assistenter efter dina önskemål. Du behöver kort sagt inte göra något alls!

Assistans som flyter på

När din assistans har kommit igång håller vi kontinuerlig kontakt med dig. Det gör vi för att säkra upp att vi lever upp till dina förväntningar och önskemål. Hos oss har du en egen kontaktperson som du alltid kan höra av dig till vid frågor. Här kan du läsa mer om oss.

Kontakta oss

Om du har frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss, du kan ringa direkt till vår verksamhetschef Jessica på nummer 072-351 34 85 eller maila oss på info@plusfamiljen.se. Vi svarar gärna på alla dina frågor och ser fram emot att prata med dig!