Ungdomspojke med funktionshinder i rullstol

Personlig assistans och Försäkringskassan – vi hjälper dig hela vägen

Att ansöka om personlig assistans via Försäkringskassan kan kännas krångligt och svårt. Vad skickar man in och hur skriver man för att det ska bli rätt? Vi vill säga att du inte är ensam om att känna att det är knepigt, men du behöver inte stå ensam i processen. Vi på Plusfamiljen har lång erfarenhet av att hjälpa med ansökan om personlig assistans, både via Försäkringskassa och kommun. Läs mer om assistans och Försäkringskassan och hur vi kan hjälpa dig!

När ansvarar Försäkringskassan för personlig assistans?

Försäkringskassan bär ansvar för att bevilja och betala ut assistansersättning om ditt behov av hjälp med så kallade grundläggande behov överstiger 20 timmar per vecka. Det är alltså en tröskel som måste nås för att Försäkringskassan, och inte kommunen, ska fatta beslut samt stå för kostnaden.

 

Grundläggande behov omfattar bland annat:

  • stöd med personlig hygien

  • hjälp vid måltider

  • på- och avklädning

  • hjälp att kommunicera

  • andning och sond

  • samt vissa medicinska behov som kräver kontinuerligt stöd

För att Försäkringskassan ska kunna fatta ett beslut krävs att du, eller din företrädare, skickar in en ansökan. Det är här vi ofta kommer in i bilden och kan hjälpa dig. Behoven kan se olika ut från person till person, men vårt uppdrag är alltid detsamma – att hjälpa dig få rätt stöd, på rätt sätt.

Vi hjälper dig! 

Många upplever att det svåraste är att veta hur man formulerar sig i ansökan. Vad ska man skriva? Hur förklarar man sina behov på ett sätt som Försäkringskassan förstår? Hur mycket är tillräckligt? Vi hjälper till att sammanställa det underlag som behövs och formulera din ansökan på ett sätt som speglar din vardag och dina behov.

 

Vi hjälper dig även att:

  • samla in medicinska intyg

  • förbereda dig inför samtal och hembesök från Försäkringskassan

  • förstå vad som krävs i olika steg av processen

  • hantera eventuella kompletteringar eller överklaganden

Att ha någon vid sin sida som förstår både det juridiska och det mänskliga kan göra stor skillnad.

Om du redan har personlig assistans – men vill byta assistansbolag

Kanske är du redan beviljad personlig assistans genom Försäkringskassan men känner att det inte riktigt fungerar som det ska med din nuvarande anordnare. Det kan handla om bemanning som brister, att du inte känner dig sedd och hörd, avtal som känns otydliga eller att du inte får det stöd du behöver i kommunikationen med myndigheter.

Hos Plusfamiljen gör vi ett byte enkelt och tryggt. Vi tar hand om hela övergången – från kontakt med din tidigare anordnare till att planera en smidig uppstart med oss. Du får en egen kundansvarig som lär känna dig, följer upp och finns nära till hands när du behöver det. Hos oss får alla samma avtal, och allt ingår – inget krångel, inga dolda avgifter, inga undantag. Vi tycker att personlig assistans bara ska funka – tycker inte du det?

Vill du veta mer om personlig assistans via Försäkringskassan?

Oavsett om du är i början av processen, mitt i ett beslut, eller redan har ett beviljat stöd – är du alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi lyssnar gärna på dig!

📞 Ring oss: 010 206 58 00
📩  Mejla: info@plusfamiljen.se
💬  Eller fyll i vårt kontaktformulär så hör vi av oss!

Hos Plusfamiljen står du i centrum – och vi är med dig i varje steg.