
Personlig assistans för äldre
Äldre personer med omfattande funktionsnedsättningar kan ha rätt till personlig assistans för att leva ett självständigt och tryggt liv. Dock finns särskilda regler och åldersgränser att ta hänsyn till.
Personlig assistans för äldre – rättigheter, åldersgränser och ansökningsprocess
Personlig assistans är en insats enligt LSS, som ger personer med omfattande funktionsnedsättningar möjlighet att leva ett självständigt och värdigt liv. Assistansen kan vara helt avgörande för att klara vardagens aktiviteter och behålla delaktigheten i samhället. Därför är den precis lika viktigt för barn, vuxna och även för dig som är senior.
Åldersgränser och rättigheter
Enligt gällande lagstiftning måste en ansökan om personlig assistans göras innan personen fyller 66 år. Denna åldersgräns höjdes från 65 år den 1 januari 2023 och planerar att höjas ytterligare till 67 år den 1 januari 2026. Personer som redan har personlig assistans före 66-årsgränsen har rätt att behålla sina assistanstimmar även efter att ha fyllt 66 år, förutsatt att behovet kvarstår. Däremot kan ingen ny ansökan om assistans beviljas efter denna ålder. För äldre personer över 66 år som inte tidigare haft personlig assistans finns istället möjlighet att ansöka om stöd genom kommunens äldreomsorg. Insatserna utformas efter individens behov och kan inkludera hemtjänst, ledsagning och andra stödinsatser.
Viktigt att ansöka i tid
Eftersom åldersgränsen för personlig assistans påverkar möjligheten att ansöka, är det viktigt att agera i god tid. Genom att skicka in en ansökan innan 66-årsgränsen säkerställs rätten till personlig assistans även vid högre ålder.
Vi ser till att din assistans är trygg
Att bli kund hos oss är enkelt, eftersom vi säkerställer en smidig och trygg process. Oavsett om du redan har ett beslut om assistans eller om ansökan behöver göras så hjälper vi dig med allt det praktiska från början till slut. Alltifrån att säga upp din tidigare assistansanordnare till att anmäla till Försäkringskassan och kommunen. Vi fyller i alla blanketter och anställer de assistenter du vill ha med dig. Du behöver kort sagt inte göra något alls – att byta till Plusfamiljen är enkelt! Har du frågor eller funderingar är du alltid välkommen att ringa vår verksamhetschef Jessica på telefonnummer: 072-351 34 85
Så här går det till när du blir kund hos Plusfamiljen:
1. Personligt möte – vi lär känna varandra
2. Ett individuellt förslag presenteras
3. Avtal och hjälp med ansökan (om du behöver det)
4. Planering och schema – klart för start
Här kan du läsa mer om hur du blir kund hos oss!
Vi hjälper dig med det juridiska
Vi har en gedigen kunskap och erfarenhet inom LSS och personlig assistans. Självklart håller vi oss alltid uppdaterade om lagar, regler och eventuella förändringar. Hos oss kan du känna dig helt trygg, eftersom vi inte bara bevakar dina rättigheter utan också aktivt arbetar för att du ska få den assistans du har rätt till!