Semester_funktionsnedsättning

Resa och semestra med funktionsnedsättning

Nu börjar livet sakta men säkert gå tillbaka till det vanliga igen, även fast vi har en liten väg tillbaka och säkert några motgångar så börjar ljuset lysa där borta i tunneln. Med det sagt så börjar vi även kunna resa och röra oss mer runt om i landet och i världen. Men hur är det egentligen att resa när man har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet, vad bör man tänka på för att få sin semester så underbar som man förtjänar? Här nedan listar vi lite tips att ha med sig på vägen. 

Flyg 

Du som har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet ska ha samma möjligheter att resa med flyg som alla andra. Det mesta av den service som du behöver får du utan att betala någon avgift. Det gäller till exempel den assistans som behövs för att komma ombord på flygplanet. Det kan ändå vara bra att kontrollera att det inte tillkommer några extra avgifter i samband med att du bokar din flygbiljett. 

Avstånden mellan incheckningen och gaten kan vara väldigt långa. Kontrollera att flygbolaget eller resebolaget har möjlighet att hjälpa dig mellan platserna om det behövs. 

Att boka en resa via internet är i normala fall inte möjligt för personer som har särskilda behov. Detta beror på att flygbolagen kräver att information om assistansbehovet läggs in i deras bokningssystem, något som de flesta system för internetbokning saknar stöd för i dagsläget. Om du ändå väljer att boka din resa via internet är det viktigt att du även kontaktar flygbolaget för att anmäla ditt assistansbehov. 

 

Tåg, SJ 

På nästan alla SJs avgångar går det att boka rullstolsplats. Dessa avgångar är märkta med rullstolssymbol i tidtabellen. På regionaltåg utan krav på sittplatsbokning, som till exempel SJ Mälartåg, går det för tillfället att inte boka rullstolsplats via sj.se eller SJs app. Reser du med dessa avgångar kontaktar du SJ på nummer 0771 – 75 75 75. 

Behöver hjälp till och från tåget eller vid tågbyte kan du beställa ledsagning. Ledsagning finns på många stationer och kostar inget extra. 

 

Båt/kryssning

Har du en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet bör du informera om detta i samband med bokning av resan. Ibland kan även bolaget i fråga behöva veta om du kommer ta med dig en personlig assistent på resan.
På de flesta större bolag/fartyg så finns möjlighet till assistans vid ombord- och avstigning. Då brukar man mötas vid en speciellt plats en tid innan avgång. Glöm inte bort att dubbelkolla att din eventuella hytt uppfyller dina behov och önskningar. 

 

Hotell 

Säkerställ i god tid att hotellet du väljer motsvarar dina behov och förväntningar. När du väljer hotell och hotellrum observera då att rummen, även om de omnämns som anpassade för personer med funktionsnedsättning, inte nödvändigtvis uppfyller nordiska krav och standard. Hotellet kan även ha anpassade rum, även om hotellområdet eller ibland samhället runt hotellet är kuperat och svåråtkomligt. 

 

När du ska göra en resa är det alltid ett bra tips att skriva ner en lista på vad du önskar och vilka krav du har. Då är det lättare för researrangören, flygbolagen, och hotellen att erbjuda det absolut bästa för just dig.

 

Trevlig resa önskar vi på Plusfamiljen! 🌼

 

Källa: TransportstyrelsenSJTuiTallink 
Denna webbplats använder cookies

Vi bakar lite kakor som du gärna får acceptera, detta för att vi vill utveckla vår hemsida och service till det bättre. Utan kakor är detta inte möjligt, hjälp oss att bli bättre! ❤ Informationen identifierar i huvudsak inte dig direkt utan används huvudsakligen för att få webbplatsen att fungera som du förväntar dig.