Ida plusfamiljen kundansvarig

Ida, kund- och personalansvarig på Plusfamiljen

Ida började på Plusfamiljen i mars 2022, hon är en av våra kund- och personalansvariga på kontoret i Stockholm. Innan Plusfamiljen så har hon bland annat arbetat som personlig assistent samt varit arbetskonsulent på Misa. Dessutom har hon studerat affärsinriktad konceptutveckling.

Vi har ställt några frågor till henne för att förstå hur det är att vara kund- och personalansvarig på Plusfamiljen

Hur kommer det sig att du började på Plusfamiljen 

När jag såg annonsen tyckte jag direkt att det lät spännande då jag inte har arbetat med det här tidigare. Känslan att få arbeta med något där man får göra så mycket mer för en annan människa, men också som sagt kul att få testa på något nytt. Jag har faktiskt arbetat som personlig assistent tidigare, men aldrig på den “andra sida”, den mer administrativa sidan. 

Det händer ju mycket hos Plusfamiljen och det är väldigt kul att få vara en del av förändringen. Vi är verkligen på väg! Vi blir fler kunder och kollegor, vi utvecklar vår tjänst och växer utåt på ett hållbart sätt, samtidigt som vi håller kvar i det som är Plusfamiljen. Det är fint! 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Ingen dag är den andra lik, verkligen jätteolika. Det kan vara mycket som man kan ha planerat som helt plötsligt blir något helt annat. Saker händer och kommer emellan när man jobbar så tätt med andra människor. Dels kan vi få sjukskrivningar, många olika rekryteringar som man ska hantera, det är intervjuer, uppföljningssamtal, medarbetarsamtal, avstämning med kunder och medarbetsledare samt kundbesök. Det är verkligen högt och lågt och otroligt kul med så varierande dagar. 

Hur är det att ha ett så stort personalansvar för alla assistenter? 

Det är lite utmanande men enormt lärorikt! Att hitta en balans mellan att vägleda och leda, samtidigt är det väldigt kul. Man börjar ju skapa en relation redan vid rekryteringen och framåt försöker vi tillsammans skapa en väg hur vi ska samarbeta på bästa sätt, både för att kunden ska trivas men givetvis också assistenten. Självklart är det ju viktigt att vara en närvarande chef, att kunna finnas där för frågor men också för att ge stöd i arbetet.

Hur är kontakten med dina kunder? 

Det är väldigt viktigt att ha en relation med alla när man arbetar så tätt ihop. När vi pratar så stämmer vi ofta av läget, hur de mår och hur allt går. Hur det ser ut framöver, när jag kan komma förbi på ett besök. Om det är något specifikt kunden vill göra, tex under sommaren så hjälper vi till att planera kring en aktivitet. Vi stämmer också av hur de känns med nya assistenter, om de klickar osv. Matchmaking är väldigt viktigt för oss, det ska kännas bra för alla.  

Jag försöker komma ut och träffa mina kunder minst en gång i månaden, det är mitt mål iallafall. Sen kan det ju såklart bli svårt om de bor väldigt långt bort. De som bor nära träffar jag en gång i månaden, ibland oftare, de som bor väldigt långt bort är målet att träffas 2 gånger i halvåret och då blir det ju istället heldagar.  

Jag hoppas i slutändan att det man gör blir meningsfullt för kunden. 

Vad kan det finnas för utmaningar och hur hanterar du det? 

En utmaning kan vara att hitta rätt kandidat till kunden där båda känner att de klickar. Men det är en rolig utmaning. Vikten av att det känns tryggt och att de finns något gemensamt är viktigt när vi rekryterar. Vi letar verkligen efter rätt person. Ibland vet kunden väldigt tydligt vem de vill ha och då är det så himla roligt när vi gör den perfekta matchningen. 

Vad är det bästa med ditt jobb? 

Det bästa är att kunna få göra något för någon annan. Jag hoppas i slutändan att det man gör blir meningsfullt för kunden. 

 

Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på Plusfamiljen

 

Denna webbplats använder cookies

Vi bakar lite kakor som du gärna får acceptera, detta för att vi vill utveckla vår hemsida och service till det bättre. Utan kakor är detta inte möjligt, hjälp oss att bli bättre! ❤ Informationen identifierar i huvudsak inte dig direkt utan används huvudsakligen för att få webbplatsen att fungera som du förväntar dig.